Iran (oftewel: Perzië) is door de eeuwen heen een belangrijk handelsland geweest. Reeds 2500 jaar geleden in het Perzische Rijk onder Darius de Grote verbondt de Koningsweg de Middelandse zee met de Perzische Golf. In de eeuwen daarna ontstond de zijderoute, een netwerk van wegen voor handelskaravanen. In de honderden karavanserai op de route konden kooplui veilig overnachten en handelen in oa zijde en specerijen.
In de 17e eeuw bloeide onder Shah Abbas de handel op met de Verenigde Oostindische Compagnie. In 1623 sloot de VOC een overeenkomst met Shah Abbas waarin de vrijheid van handelen met Perzië en een onbelemmerde inkoop was vastgelegd. In de steden Esfahan, Shiraz en Bandar-e Abbas werden Nederlandse handelsposten gevestigd. De Nederlanders kochten o.a. zijde, wol, rozenwater en wijn.
Tot aan de revolutie in 1979 waren de handelsbetrekkingen tussen Nederland en Iran uitstekend. Nederlandse bedrijven als Philips, Fokker en DAF deden goede zaken onder de Shah. In 1975 exporteerde DAF 1000 trucks met oplegger naar Iran. Met de Iraakse inval in Iran en de verbroken relatie met de Verenigde Staten ten tijde van Ayatollah Khomeini zakte de handel in.
Het Iran accoord van Geneve
In 2013 kreeg president Hassan Rouhani het mandaat om een nieuwe koers te varen. Deze voormalig diplomaat met een universitaire opleiding in Glasgow zocht direct toenadering met Amerika en het Westen. Oa door een telefoontje met president Obama. Het eerste contact op presidentsniveau sinds 1979. Met het nucleair accoord van 17 juli 2015 in Geneve zijn de internationale relaties sterk verbeterd. Hiermee ontstaan grote kansen op de Iraanse markt.
De Iraanse markt in een notedop
• 80+ miljoen consumenten
• Een jonge bevolking van 70% onder de 30 jaar
• Goede opleidingsgraad
• Grote drang naar Westerse producten en technologie
• Een hoog internetgebruik
• Uitgebreid mobiel netwerk met zeer veel gebruikers
• Een zeer actief social media network
De goed opgeleide Iraniërs met koopkracht wonen vooral in Teheran, Karaj, Esfahan, Shiraz, Tabriz en Mashad. Deze miljoenensteden zijn verbonden via een prima infrastructuur van snelwegen, treinverbindingen en internationale vliegvelden. Bovendien heeft Iran zeehavens in de Perzische Golf en waaronder Busher en Bandarabas. In de periferie van de grote steden vind je de Iraanse industrie en nijverheid. Onder andere de chocolade fabriek Dadash and Baradar in Tabriz, Zob Ahan staalbedrijf bij Esfahan, Rowhani saffron company in Mashad en de Pars Khodro autofabrieken in Teheran.
Zakencultuur: Iraanse beleefdheid vs Nederlandse directheid
In het dagelijkse leven speelt de familie, respect en gastvrijheid een grote rol. Zo ook in het zakenleven. Veel Iraanse bedrijven zijn familiebedrijven en zakendoen heeft een sterk sociaal aspect. Een ontvangst begint vaak met sterke thee en zoetwaren, pistache en/of fruit. Het is gebruikelijk om te worden uitgenodigd voor een zakenlunch of diner om elkaar beter te leren kennen. Gespreksonderwerpen zijn veelal op politiek en cultureel vlak. Kijk dan ook niet vreemd op als de gastheer een vers voordraagt van de 14e eeuwse dichter Hafez.
Weinig Iraniërs spreken Engels maar ze hebben een verrassende kennis van de Westerse levensstijl en technologie. Bovendien zijn ze erg nieuwsgierig naar onze ideeën en opvattingen. Dit leidt vaak tot levendige gesprekken die het zakendoen faciliteren. Tegenover de Nederlandse directheid staat de Iraanse beleefdheid. Dit kan misverstanden opleveren. Het is dan ook goed een culturele tolk te betrekken bij het bouwen van zakenrelaties.
Voor tips over de dresscode is het artikel van Amber Schutte (Dresscode.nl) van harte aan te bevelen.
Handel met het moderne Iran
Iran heeft sinds 1979 een stabiele staatsvorm te omschreven als een theocratie met democratische kenmerken. De regering Rouhani is pragmatisch ingesteld en zoekt naar betere handelsbetrekkingen.
Door implementatie van het Iran accoord is de verwachting dat:
1) Betalingsverkeer weer mogelijk is
2) Handelsbeperkende exportregulering wordt opgeheven
3) Import en buitenlandse investeringen vanuit de Iraanse overheid worden bevorderd
Iran is qua natuurlijke hulpbronnen compleet onafhankelijk van het buitenland. Het land beschikt over een enorme ‘voorraadschuur’ aan olie, gas, koper, zilver, goud, ijzer, zink, etc. Bovendien zijn grote delen van het land zeer vruchtbaar met veel zonuren. Goed watermanagement is daarbij wel een noodzakelijke voorwaarde. Iran is in potentie de belangrijkste en grootste economie in het Midden-Oosten. Om deze status te behalen zijn investeringen in Westerse technologie, logistiek en management noodzakelijk. De huidige Iraanse overheid en bevolking beseffen goed dat internationale handel met het Westen het land economische en technologische vooruitgang brengt.
Concrete vraag
Hieronder een aantal voorbeelden van sectoren met concrete import behoeften.
• Voedingsindustrie, oa verpakkings -en afvulmachines, automatisering, procestechnologie, voorraadbeheer en logistiek
• Petrochemicals
• Gaswinning
• Power Plant Equipment
• Solar power systems (consument/industrieel)
• Building/construction, oa air-cooled chillers en liftsystemen
• Parkeergarages, oa automated parking systems
• Mijnbouw, oa raw material processing
Het verzilveren van kansen
Om de kansen op de Iraanse markt te verzilveren is een bezoek aan dit unieke land een aanrader. Een handelsreis met bedrijfsbezoeken en ontmoetingen met Iraanse counterparts is de beste manier om de locale markt te verkennen. Wat niet werkt is het versturen van een email ter introductie. Iraanse zakenlieden zien het persoonlijke contact als essentieel om zaken te doen. Uiteraard is het uitnodigen van potentiele Iraanse zakenpartners in uw Nederlandse vestiging ook een prima manier om kwaliteit en technologie te demonstreren. Nederland loopt voorop als het gaat om distributie, logistiek, automatisering, efficiency, agricultuur, voorraadbeheer, watermanagement, bouwtechnologie en projectontwikkeling. Zelf doen we hier vaak nuchter over. Maar het demonstreren van eigen kunnen is essentieel voor succes op de Iraanse markt. Er zijn namelijk meer kapers op de Iraanse kust. Die misschien wel wat eerder zijn uitgevaren. Maar een gezonde Hollandse handelsgeest kan gouden tijden doen herleven.
TIP: bezoek een zakenbeurs op de Iran Fair in Teheran.
Over de auteur
Drs Sebastiaan Straten MBA (44 jaar) is oprichter van Silk Road company. Als investeerder en ondernemer meer dan 10 jaar actief in de Iraanse toerisme sector, vennoot in een hotelgroep, oprichter van reisburo Iran Silk Road en organisator van de 1e marathon van Iran. Straten woonde bijna 4 jaar in Iran, kent de Iraanse cultuur en spreekt Farsi.
Meer info
Heeft u vragen over handel met Iran of het plannen van een zakenreis?
Maar weinig landen ter wereld bieden de reiziger zoveel afwisseling in cultuur. Van vijfduizend jaar oude tempelbergen in Khuzestan tot ultramodern Noord Teheran.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.